Codex gigas - Ďáblova bible
Codex gigas je největší rukopisná kniha ( kodex ) světa. Byla pravděpodobně napsána počátkem 13. století v podlažickém klášteře v Podlažicích u Chrudimi . Bývá označována latinsko - řecky Codex gigas (v překladu „Obrovská kniha“), počeštěně Kodex gigas , nebo podle výjimečného vyobrazení ďábla také jako Ďáblova bible , švédsky Djävulsbibeln . Dále je, či dříve byla, také označována jako Codex giganteus , Liber pergrandis či Gigas librorum . Záměrem autora bylo shrnout veškeré vědění do jediného díla, vytvořit jakousi „knihovnu v jediné knize“.
Vzhled kodexu


Codex gigas je svázán v dřevěných deskách potažených světel kůží, opatřených kovovým zdobením. Rozměr desek je 920×505×220 mm. Původně obsahovalo 320 pergamenových listů (tj. 640 stran) o velikosti 890×490 mm. Osm listů bylo vyříznuto, není známo kdy, kým a proč. Odstraněné listy pravděpodobně obsahovaly řeholní pravidla benediktinského řádu. Hmotnost celého kodexu je 75 kg [2] a odhaduje se, že na výrobu potřebného pergamenu bylo spotřebováno 160 kůží oslů či mezků .
Historie kodexu
Kodex patrně vznikl v klášteře Podlažice u Chrudimi . Záznamy v kodexu končí rokem 1229 . V roce 1245 byl kodex zastaven cisterciáckému klášteru v Sedlci . Pavel Bavor z Nečtin ( 1290 až 1332 ) jej roku 1295 odkoupil pro břevnovský klášter . V letech 1477 – 1593 se kodex nacházel v klášteře v Broumově . V březnu 1594 byl převezen do Prahy, kde se stal součástí sbírky císaře Rudolfa II.
Na konci třicetileté války , v roce 1648 , se švédská armáda podařila nečekaný přepad Prahy (dobyli však pouze levobřežní část), přičemž se ukořistili a odcizili poklady veliké hodnoty – mimo jiné i obsah Rudolfovy kunstkomory , jež byla odvezena do Stockholmu . Rukopis je od té doby uložen v Královské knihovně ve Stockholmu a přes opakované snahy se nepodařilo získat její od Švédska zpět. Od září 2007 do března 2008 byl zapůjčen na výstavu v pražském Klementinu .
Nedaleko místa svého vzniku, v expozici Městského muzea v Chrasti je připomenut alespoň maketou .
Obsah kodexu
Celý rukopis je napsán latinsky. Jeho obsah je větší množství různých textů, které lze rozdělit do desítek skupin:
- text bible v latinském překladu ( Starý a Nový zákon ) v poněkud jiné podobě, než jsme zvyklí z moderních překladů (pořadí jednotlivých knih je poněkud jiné, jsou zde obsaženy i deuterokanonické texty jako např. kniha Báruch )
- Josephus Flavius – oba jeho spisy z oblasti historie – tj. Židovské starožitnosti a Židovská válka
- Isidor ze Sevilly – kopie jeho monumentální encyklopedie zvané Etymologie
- několik drobnějších spisů s lékařskou tematikou, podle kterých se v této době vyučovala medicína a která souvisí především s činností tzv. salernské lékařské školy – např.
- úvod ( Isagoge ) do lékařské problematiky, který je vlastně latinským překladem spisu Masá'il fi t-tibb arabského učence Hunajna ibn Isháqa (9. stol.), který přeložil Konstantin Afričan v 11. století
- Liber de oculis – tj. spisek oftalmologický od stejného autora přeložený stejným překladatelem
- vyznání hříchů
- obranná zaklínadla pro vyhánění démonů (strany na zčernalém pergamenu)
- Kosmova kronika česká
- kalendář s nekrologiem , seznam bratří podlažického kláštera
- strana s hlaholskou a cyrilskou abecedou
- dalších padesát drobných poznámek, které byly do kodexu zapsány dodatečně ještě během středověku ale i později
Kodex obsahuje iluminace červené, modré, žluté, zelené a zlaté barvy, iniciály jsou velmi bohaté, často přes celou výši stránky. Značně poutavé jsou spirálovitě zdobené vzory, z nichž vyrůstají různé květinové výhonky. Stylově se jedná o klasickou ukázku románského knižního knihovnictví. Na celém díle fascinuje jeho jednota, ráz písma je beze změny téměř v celém rozsahu, bez vlivu stárnutí písaře, nemocí, počasí či nálad. Možnost, že rukopis vznikl v rámci písařské dílny, je minimalizována absencí odlišných rukopisů. Odlišné rukopisy jsou znatelné pouze na stranách 216–224 (přepis jedné z dvaceti etymologií od Isidora ze Sevilly) a stranách 305–311 (kalendář s nekrologem).Veškeré údaje o vzniku díla a autora v knize chybí.
Na listu označovaného čísla 289 (podle serveru Manuscriptorium.com) či 290 (podle stránek Švédské národní národní) je na jinak prázdné stránce knihovny naprosto unikátní vyobrazení ďábla, o velikosti skoro 50 cm. Několik předchozích listů je napsáno inverzně na tmavém podkladu a má charakter velmi ponurý (kromě vyobrazení nebeského města), hodně odlišný od celého zbytku kodexu.
Legenda o sepsání Ďáblovy bible
Podle legendy v klášteře žil mnich , který zhřešil . V roce 1212 se vydal spolu s královskou výpravou Přemysla Otakara I. do Basileje , aby od Fridricha II. přijal Zlatou bulu sicilskou . Tam se nachází s jedním tajemným mágem. Ten ho začal zasvětil do temné magie a uctívání Satana . Po jeho návratu do Podlažic se ale o jeho satanistických rituálech dozvěděl opat, a aby se provinil mnich vyhnul přísnému trestu zazdění zaživa, slíbil, že napíše za jedinou noc největší knihu, obsahující všechny vědomosti světa.Dostal veškerý potřebný materiál a pustil se do díla. O půlnoci mu bylo jasné, že úkol nemůže zvládnout, a zaprodal svoji duši ďáblu . Ten za něj celé veledílo sepsal, biblické pasáže ovšem s velkým sebezapřením, odporem a nechutí. Je zajímavé, že kniha obsahuje také řadu zaklínadel, např. pro vyléčení, vypátrání zloděje apod., ale ne pro vymítání ďábla , ačkoli Benediktinský řád exorcismus prováděl. Mnich pouze z vděčnosti přidal ďáblův obrázek, který je na straně 290 a vyobrazuje ho zde opravdu netradičně.
I přes tuto legendu o svém sepsání se Codex gigas dlouho užíval, četl a studoval různé učenci a nebyl nikdy předmětem šetření inkvizice .
Legenda i kodex hrají podstatnou roli ve filmu Ďáblova lest .
zdroj: wikipedie